Zásady cookies (EU)

Zásady cookies (EU)

Tradičně i moderně

Jsme manufaktura, jejíž část produkce je stále tradiční, hodící se do rustikálnějších staveb. Vycházíme z původních vzorů, které jsou v Evropě zakořeněné, současně ale ruku v ruce spolupracujeme s předními designéry a podle nich vytváříme nové, moderní, designové kousky. Byli jsme první v České republice, kdo začal s výrobou velkoplošných kachlů, které jsou vhodné pro modernější stavby.

Ačkoliv je největší část našeho sortimentu vyráběna sériově, s radostí vyhovíme i někomu, kdo přijde se starým kachlem v ruce či bude chtít vyvzorovat něco úplně nového.

Nejčastějším příkladem, kdy přistupujeme k individuálnímu pojetí kachle na přání, je takový „podpis majitele“ či datace, kdy kamna byla postavena. Kachlová kamna se obyčejně nestaví na pár let, ale spíše na generace, a proto je tento požadavek pochopitelný – zanechat vzkaz příštím generacím. Monogramy, letopočty, znaky obcí, erby, otisky rukou, milovaná zvířata nebo oblíbený rostlinný dekor, to je jen pár příkladů toho, co lze na kachli výtvarně zpracovat. Dalším příkladem individuální tvorby je vyrobení chybějících kachlů na původním topidle nebo výroba všech kusů na celá kamna podle historické předlohy buď grafické, či ze zlomu původních kachlů. Stejně tak se u nás v manufaktuře zabýváme výrobou replik kamen do historických objektů. Zde dodržujeme i původní technologické postupy.

Je zcela na vás, zda si vyberete váš osobní dekor ve formě reliéfu, kde musí být zhotovena forma, nebo bude vytvořen malováním. Zde máme na výběr z více dekoračních technik.

Pokud si nevíte rady s celkovým vizuálem budoucích kamen, rádi vám pomůžeme i s tímto úkolem. Buď formou ústního poradenství, nebo vám rádi zpracujeme i grafický návrh.

realizace Kamnářství Címl

Vzorková prodejna

nábřeží Otakara Ostrčila 257/III, 392 01 Soběslav (korespondenční adresa)
e-mail: [email protected]
tel: 606 033 922, 608 966 229

Otvírací doba:
Po – Pá : 7-12, 13-15 (po dohodě do 17)

Něco málo o kachli

Pravděpodobně nejdůležitější fakt, který je třeba si ujasnit hned na začátku, je, že kachel je STAVEBNÍ PRVEK, nikoliv obkladový. Jelikož byla výroba kachlů v totalitní době prakticky nulová, používaly se k opravě původních kachlových kamen nejčastěji obkladačky. Logicky. Kachle zde lidé neměli možnost sehnat, a tak sáhli po něčem, co jim je nejvíce připomínalo. Zdánlivě podobný vzhled je však to jediné, co mají tyto dva předměty společného. Kromě toho, že obkladačky jsou, jak už jejich název napovídá, určeny k obložení základního stavebního materiálu, kachel je právě tím elementárním prvkem. Pokud byste si obložili kamna obkladačkou, dá se téměř s jistotou říct, že vám dřív nebo později popraská. A to nás přivádí k další, nejspíš ne obecně známé, avšak neméně důležité vlastnosti kachle, a tou je vedle mechanické pevnosti jeho pórovitost.

Ikona
K&K ukázky kachlových realizací 2024
Ikona
Odstíny glazur
Ikona
Brožura Exposi a Favilla
Ikona
Certifikát kachle
Ikona
Kachelník 01
Ikona
Kachelník 02
Ikona
Vzorník glazur

        Glazury transparentní

        Někdy se jim také říká lahvové, jelikož dvě nejčastěji používané barvy – zelená a hnědá – evokují pivní lahev. Tento druh glazur se vyrábí tak, že se k základní sklovině přidávají barvicí složky, které se v žáru rozpouštějí a vytváří její zbarvení. Těchto barvicích sloučenin se používá nízké množství, aby byla zajištěna průhlednost glazury. Transparentní glazury jsou v žáru hodně tekuté, a tudíž zatékají do prohlubní v reliéfu kachle, kde vytvoří tmavší odstín, a tím zvýrazní jeho kresbu. Pro kachle s jemným reliéfem jsou tudíž nejlepší volbou. U těchto glazur je často viditelné trhlinkování, tzv. haarriss (něm. vlasová trhlina). Dříve se tento jev při výrobě kachlů vyskytoval běžně a na krásném starém sporáku třeba v zelené lahvové glazuře vlastně i trochu zdobil. Efekt, který tyto jemné pavučinky vytvářejí, se může ještě zvýraznit dobarvením trhlinek, nejčastěji zatíráním tuše – tzv. krakelé glazury.

        Exposi

        Spojení funkčnosti a krásy, tak by se jednoduše dala popsat řada kamen Exposi. Ta vznikla spoluprací uměleckého vedení akademického sochaře Davida Exnera, řemeslné tradice naší manufaktury a špičkové technologie krbových vložek Brunner. Zkrátka kombinace, která uchvátí na první pohled a neomrzí ani po letech užívání. V nabídce jsou kamna Exposi hned v několika tvarech i barvách, vždycky ale v naprosté jednoduchosti s respektem k designu, tónu i geometrické linii tak, aby zapadla do každého interiéru a zároveň na sebe letmo upoutala pozornost.

        K&K POKER, s. r. o.

        Plechamr 432, 391 65 Bechyně
        IČ:25161954, DIČ: CZ25161954

        Společnost je zapsána v obchodním rejstříku, vedeném Krajským soudem v Českých Budějovicích, oddíl C, složka 6891.

        e-mail: [email protected]

        Petra Sedláčková
        tel.: 606 033 922
        e-mail: [email protected]

        Ctíme tradici

        Kachle u nás vznikají tradiční technologií lití do sádrových forem. Nebráníme se ale ani současnému trendu, kde se kachle vracejí ke své původní podobě, a tedy i jiným výrobním technologickým postupům, jako je například formování z hlíny. 

        K více než dvěma desítkám základních tvarů kachlů jsme postupně přidali kachle historické a samozřejmě vyrábíme i půlkachle, různé druhy rohů, kachle radiální či například různé ozdobné pásky a spoustu dalších. 

        Než vyšleme kachel do světa, projde rukama několika lidí. Od ručního lití přes retuš až po případné ruční malování. U nás prostě nevyrábějí kachle stroje, ale zlaté české ručičky.

        Poměrně velká pórovitost kachle zabezpečuje akumulaci tepla, tedy něco, co bychom rozhodně u kamen očekávali. Vzduchové bublinky totiž udržují a postupně uvolňují do okolí teplo i po tom, co kamna vyhasnou. Na tuto vlastnost kachle navazuje hned další fakt, a to že kachel není úplně slinutý, na rozdíl právě od obkladačky či dlaždice, u kterých se to vyžaduje. Pokud by totiž střep kachle byl tvrdý, neplnil by svoji funkci. V případě, že je udělaný tak, jak má, a kamna se postaví tradičním způsobem, to totiž funguje tak, že při zahřátí, když se kachel roztáhne, roztáhne se obestavba s ním a při chladnutí se opět smrští.

        Když se podíváme do historie, zjistíme, že řemeslo kamnářů původně splývalo s řemeslem hrnčířským. Základem byla hlína a výsledné dílo se vytvářelo na hrnčířském kruhu. Navíc součástí dílny každého hrnčíře byla pec, ve které se pálilo dřevem při poměrně vysokých teplotách, měli tudíž s topením velké zkušenosti. Nejstarším typem jsou kachle nádobkové, které opravdu vznikaly stejnou technikou jako například hrnce, pouze se pak ústí vytvarovalo do čtverce. Z tohoto typu poté vznikly odstraněním dna a zakrytím ústí kachle komorové. Ty jsou nejběžnějším typem, který se ve středověku vyskytoval.

        I my se, pokud to situace žádá, vracíme k formování kachlů z hlíny. Běžně u nás ale vznikají modernější technikou – litím do sádrových forem.

        Glazury krycí

        Jak už samotný název napovídá, krycí glazury jsou neprůhledné a zakrývají povrch střepu. Nanášejí se proto obvykle v silnější vrstvě a nejsou v žáru tak tekuté jako glazury transparentní. Zakalení nebo zmatnění glazury se dá dosáhnout dvojím způsobem:

        První způsob je, že se do základní skloviny přidají velice jemně umleté částečky materiálu, který se ve sklovině nerozpouští, a tím ji zakalí, zneprůhlední. Různých barev lze pak dosáhnout pomocí barvítek, jejichž mícháním lze připravit odstín podle přání zákazníka. Nefunguje zde však třeba pravidlo, že modrá a žlutá dává ve výsledku zelenou.

        Druhý způsob funguje tak, že se do základní skloviny přidají rozpustné barvicí složky. Ty se přidávají ve větším množství a při chlazení skloviny pak vznikají mikrokrystalky, které sklovinu zakalí.

        U krycích glazur je trhlinkování skoro neviditelné, a jelikož se proto na střep nanášejí v silnější vrstvě, nedoporučují se na kachle s jemným reliéfem , který by se mohl pod krycí glazurou i zcela ztratit.

        V Exposi se potkávají řemeslo a umění

        David Exner se při tvorbě nechal inspirovat jak přírodními organickými tvary, tak i přísnou geometrií. Obojí pak zjednodušil tak, aby zachoval pouze základní, nejvýraznější motiv. Výsledkem jsou dvě verze kamen pravoúhlých a čtyři verze radiální. V jedné verzi jsou kachle vyboulené a tvoří plastické oblouky rozmístěné v přesných intervalech. Volně připomínají nenápadné křivky, které jsme občas vídali ve funkcionalistické architektuře.

        Druhá verze je postavená na výrazné linii. Kachle jsou rozdělené na přesné obdélníky stejné velikosti tak, že vytváří výrazné stínování. Zde naopak jako by byla cítit inspirace První republikou – jednoduchý, a přesto výrazný design, který nejlépe vyniká ve světlých barvách. Obě verze ale nechávají jejich budoucím vlastníkům velkou míru flexibility. Co se barevné škály týče, je na nich, zda zvolí jemnou skandinávskou barevnost, nebo zda budou vybírat barvu výraznější. Vždy bude záviset na tom, jaké je zamýšlené ladění celého interiéru. Snažíte se všechno sladit do sebe zapadajícího celku, nebo chcete, aby na sebe jeden výrazný kousek upoutal pozornost jako malba v galerii? Exposi vám dovolí obojí.

        Efektní glazury

        Téměř všechny efektní glazury mají složení na bázi rekrystalizace barvicích složek při chlazení. Tento efekt je prakticky stejný jako u krycích glazur. U efektních glazur jsou navíc přidávány suroviny, které v žáru působí jako krystalizační centra a je u nich krystalizace výraznější. Vzhled efektních glazur je hodně závislý na tloušťce glazury a podmínkách výpalu. Mezi efektní glazury patří glazury s listrovým efektem, kovovým povrchem, glazury připomínající křepelčí vajíčko nebo se dá vytvořit efekt pískové glazury. Rozložení efektů nelze moc ovlivnit.

        Exposi keramika a značky Brunner

        Není to ale jenom o designu. Naopak to, aby kamna plnila svůj prvotní účel, měli autoři Exposi na paměti už od samého začátku tvůrčího procesu. Exposi keramika tak byla právě vytvořena tím způsobem, že se dá kombinovat s krbovými vložkami německé značky Brunner. To zaručuje budoucímu majiteli kamen, že pokud si bude přát, dostane z Exposi kamen i vysokou účinnost. Stojatá verze Exposi kamen je navíc dotažená do úplného detailu tím, že pracuje se sálavým výhřevem. Díky tomu, že se místnost vytápí prostřednictvím celé plochy kamen, dochází k nejzdravějšímu způsobu topení.

        Glazurujeme na přání

        Stejnou pružnost si zachováváme, i když přijde řada na glazury. Standardně nabízíme 90 glazur, nicméně reálně jich používáme daleko více. Pokud tedy někdo přinese starý kachel, jehož barva už se dávno nevejde do běžné škály odstínů, hledáme glazury nové. 

        Stejně tak, pokud vyrábíme kamna na zámek, zdržíme se běžné techniky, kdy se glazura na kachel stříká, a vrátíme se na chvíli do minulosti k původnímu způsobu polévání. Když přijde na dekoraci, s radostí sáhneme i po engobách či kachle zlatíme nebo ručně malujeme.

        Výroba

         Radětice 4, 391 65 Bechyně

        Výrobní postup

        Prvním krokem při výrobě kachle je příprava hmoty. Ta probíhá ve velkém míchači, kterému se říká „rozpalovač“. Hmota se musí tzv. ztekutit, aby se dala nalít do formy, zároveň však musí být dostatečně hustá, a tedy obsahovat co nejmenší množství vody.

        Když je hmota připravená, nalévá se do sádrových forem. Tyto formy jsou porézní – vytáhnou z ní tak přebytečné množství vody a kachel tuhne. Suspenzi je potřeba průběžně dolévat v závislosti na tom, jak rychle voda do formy mizí.

        Když se po několika hodinách obě poloviny formy opatrně uvolní, kachel je na světě. Má však sem tam nějakou nerovnost, drobnou vadu či nálitky, které na něm forma zanechala, a tak přichází na řadu retuš. Jsou to právě retušéři, kteří mají kachel ze všech lidí, co na něj během výroby sáhnou, v rukou nejdéle.

        Následně přichází asi nejméně náročná část výroby. Oretušovaný kachel putuje do tepla nad pec nebo do sušárny, kde musí vyschnout, než poprvé zamíří do ohně.

        Favilla

        Na samém počátku byla touha, aby naše „kachlařská“ manufaktura měla takovou svoji vlajkovou loď. Byli jsme si jisti, že bychom neradi měli pouhou kopii starých, byť krásných kachláčů. Protože chcete-li, aby se ta nová kachlová kamna stala takovým vaším dítětem, musíte jim vdechnout nejen život, ale i duši. A to bohužel u kopie prostě dost dobře nejde. Navíc jsme vždycky věděli, že „naše“ kamna budou tak zvané tahovky nebo jinak řečeno sloupovky. Když
        totiž žijete v Bechyni, kde je duch jednoho z největších kamnářů Františka Lennera doslova všudypřítomný, nelze ani uvažovat o ničem jiném. Tohle rozhodnutí bylo posíleno i našimi cestami do Skandinávie, kde na bílá sloupová kamna narazíte prakticky na každém kroku.

        Ke spolupráci nad vizuálem kamen jsme si přizvali mistra kamnáře, ale zároveň výborného kresliče Romana Hanuše. Ten nám svými cennými radami i skicami pomohl k vytvoření naší vlajkové lodi.

        Favilla dnes zdobí mnoho interiérů jak zámeckých, tak loftových u nás i v zahraničí. Kamnářům se líbí spojení trochu romantického vzhledu, který se dá ale vynecháním některých zdobných prvků snadno poupravit, s moderní technologií topení. Můžete si vybrat výšku kamen, barvu, ale i méně či více zdobné varianty. Kamna jsou ideálně naprojektována pro kamnovou vložku Brunner HKD 2.2 rk s akumulací. Ta splňuje nejnovější parametry hoření, které dnešní zákazník standardně očekává. Dají se ale snadno postavit i s akumulačním ohništěm Brunner KSO.

        Engoby

        Engoba je přechodová vrstva mezi keramickým střepem a glazurou. Jednoduše lze říci, že složení engoby je spíše obarvená hlína než sklená fáze jako u klasické glazury. Dříve se engoby používalo jako podstřik pod finální glazuru, pokud by nejčastěji červená barva hlíny, ze které byl kachel vyroben, negativně ovlivnila finální barvu kachle. Zároveň zabezpečila lepší přilnutí glazury a minimalizovala vady vzniklé výpalem. Jelikož je engoba spíše hlína, je vždy hodně krycí a nelze ji doporučit na kachle s jemným reliéfem. Engoby používáme místo glazury a jako podstřik je nanášíme jen u replik. Engoby mají velmi zajímavou barevnou škálu.

        U nás dodnes pálíme kachle tak, jak se to vždy dělalo – tedy takzvaně „dvoužárově“. Střep má pak totiž ideální nasákavost a lépe akumuluje teplo. První výpal, který následuje po vysušení kachle, se nazývá přežah.

        V další fázi se na přežahnutý kachel nanáší glazura. Možností, jak ji nanášet, je více. V sériové výrobě se však nejčastěji „stříká“ stlačeným vzduchem. Je ale pravda, že se dnes dost vrací technologie, kdy se kachel glazurou polévá, jako se to dělalo dříve. A my ji na přání zákazníka také stále častěji aplikujeme.

        Veškerá dosavadní práce se zúročí až po ostrém výpalu – tedy tom druhém. Až po něm dostane kachel svou definitivní podobu. Teplota ostrého výpalu je závislá na typu použité glazury.

        Jak se glazury nanáší?

        Glazury běžně na střep stříkáme glazovací pistolí stlačeným vzduchem. Kromě této technologie však děláme i technologii poléváním, kdy kachel vypadá více autenticky. Dále používáme i různé způsoby dekorování, jako například ruční malbu – na glazuru i pod glazuru – zlacení, nově jsme zavedli také majoliku či engoby pro rustikálnější vzhled.